Dalším krokem při tvorbě školního vzdělávacího programu je zadání hodinových dotací jednotlivých předmětů v každém ročníku, případně úprava a rozšíření vzdělávacích oblastí a předmětů. Učební plán představuje souhrn základních informací o organizaci vzdělávání na úrovni vyučovacích předmětů či jiných forem vzdělávání. Navazuje na charakteristiku školního vzdělávacího programu a předjímá obsah a rozsah učebních osnov.
Zvolíme z menu z nástrojové lišty.
Je možno opravit přejatý název a popis vzdělávací oblasti z RVP. Standardně se popis naplní charakteristikou uvedenou v RVP. Je zde také uvedena časová dotace z RVP a můžeme stanovit maximální dotaci pro vlastní ŠVP, která nemá být překročena.
Dále jsou zde vidět aktuální součty dotací v otevřeném ŠVP v členění P-V-N (povinné-volitelné-nepovinné).
V případě, že jste se rozhodli doplnit předměty jiné než v RVP, můžete to provést zde. Stiskneme pravé tlačítko myši na názvu vzdělávací oblasti, do které chceme předmět doplnit. Objeví se lokální menu, ve kterém zvolíme položku "Přidat předmět".
Poté doplníme název nového předmětu a stiskneme Enter. Následně můžeme v pravé části obrazovky doplnit zkratku nového předmětu. Dále můžeme také zvolit vpravo nahoře z rozbalovací lišty navázání předmětu na předmět z RVP.
Pokud nový předmět není navázán, nejsou u něj definovány minimální hodinové dotace z RVP.
V pravé části obrazovky jsou záložky "Dotace", "Charakteristika předmětu", "Průřezová témata" a "Garant předmětu", "VVS" (výchovné a vzdělávací strategie).
U středních škol na lze navíc zvolit zařazení předmětu jako Všeobecný vzdělávací předmět nebo Odborný předmět
Na záložce Charakteristika předmětu je uvedena charakteristika předmětu z RVP, kterou můžeme doplnit či upravit podle svých potřeb.
Na záložce Průřezová témata je možné vybrat zatržením příslušných políček všechna zvolená pokrytí průřezových témat, příp. tematických okruhů. Lze zadat pokrytí celého tématu nebo pouze části, tedy tématického okruhu. U každého zaškrtnutého průřezového tématu, příp. tematického okruhu lze slovně zaznamenat, jak budeme toto pokrytí realizovat (obsah, cíle,…).
Na záložce Garant předmětu můžete pro každý ročník určit garanta daného vyučovacího předmětu výběrem ze seznamu zadaných uživatelů.
Na záložce VVS můžete definovat výchovné a vzdělávací strategie předmětu pro každou klíčovou kompetenci zvlášť.
Dotace u předmětů lze zadávat více způsoby podle zvolené formy studia a typu školy:
A - Zadává se týdenní dotace v členění základní, disponibilní, nepovinná. Celková dotace za semestr se vypočítává dle počtu týdnů.
C1 - Zadává se dotace jako konzultační hodiny za rok. Není uveden také způsob ukončení.
D - Dotace se neuvádí. Zadává se pouze způsob ukončení.
Tabulka 13.2.
Forma/RVP | Základní školy | Gymnázia | Střední školy |
Denní | A | A | A |
Denní zkrácená | A | A | A |
Denní nádstavbová | - | A | A |
Večerní | - | A | A |
Dálková | - | C1 | C1 |
Kombinovaná | - | C1 | C1 |
Distanční | - | D | D |
Na záložce Dotace je uvedena časová dotace předmětu stanovená pro příslušný stupeň v RVP a můžeme zde stanovit maximální dotaci pro vlastní ŠVP. Dále se zde zobrazují celkové dotace pro stupeň zadané v otevřeném ŠVP v členění P-V-N (povinné-volitelné-nepovinné).
Lze zde zadat také hodinové dotace předmětu pro jednotlivé ročníky vepsáním do příslušných políček. Nejdříve se stanoví "povinnost" předmětu. Poté je možno zadat dotace pro příslušný ročník (a to nejen v celých hodinách, ale i ve tvaru zlomku: 1/4, 1/3, 1/2, 2/3 a 3/4). Dotace se zadávají v členění základní a disponibilní.
Dotace povinného předmětu se do celkového učebního plánu započítávají vždy. Dotace nepovinného předmětu se nezapočítávají nikdy a u dotací volitelných předmětů se započítává vždy pouze dotace skupiny volitelných předmětů. Bližší popis je uveden v kapitole "Skupiny volitelných předmětů".
U středních škol je navíc zobrazen vedle dotací pro ročník sloupec Týdny, pomocí něhož je vypočítávána celková dotace předmětu. Tento sloupec zobrazuje počty týdnů v jednotlivých ročnících, které byly zadány na záložce Přehled využití týdnů do položky Výuka dle rozpisu učiva.
Pro dálkovou formu studia na středních školách je připraven způsob zadání dotace formou konzultačních hodin za školní rok.
V menu
→ můžeme zobrazit celkový učební plán našeho ŠVP na záložce "Učební plán". Zobrazují se pouze celkové hodnoty za vzdělávací oblast a předmět. Jsou zde uvedeny minimální hodnoty z RVP, maximální hodnoty definované uživatelem pro náš ŠVP a samozřejmě zadané hodnoty našeho ŠVP, které jsou součtem všech vyplněných dotací v závislosti na povinnosti předmětů.V případě, že v RVP předmět existuje, ale není tam uvedena dotace zobrazuje se "0". Pokud předmět vůbec v RVP není (byl přidán Vámi a není na žádný předmět z RVP navázán) zobrazuje se "X".
Na záložce "Realizace učebního plánu" můžete zapsat poznámky a bližší vysvětlení vašich učebních plánů.
Další záložka obsahuje ročníkový učební plán stupně. Časové dotace jsou zde rozvrženy do jednotlivých ročníků. Jsou zde rozlišeny dotace povinných předmětů, volitelných i nepovinných. Na závěr jsou uvedeny celkové součty povinných a disponibilních dotací.
Červeně jsou zvýrazněny dotace předmětů, u kterých není vyplněna povinnost (). Dotace volitelných předmětů je zobrazena v barvě skupiny volitelných předmětů a označena písmenem "V" (
). Dotace nepovinných předmětů je zobrazena v zelené barvě a označena písmenem "N" (
).
Vedle součtu hodinových dotací za vzdělávací oblast, která obsahuje předmět ze skupiny volitelných předmětů, se nachází otazník s vysvětlivkou, z čeho byl součet spočítán.
V případě, že některé předměty v ŠVP budou volitelné, musíme je rozdělit do skupin. V rámci skupiny si žák vybírá vždy pouze některé předměty. Jednotlivé předměty mohou mít různé dotace, ale do učebních plánů se potom započítává pouze dotace skupiny volitelných předmětů, nikoli dotace všech předmětů skupiny. To umožňuje například nabídnout předmět s dotací 2 hodiny týdně a proti němu dva předměty každý s dotací hodinu týdně.
Situace je však poněkud komplikovanější proto se ji v závěru pokusíme osvětlit na několika příkladech.
Po volbě menu
→ se objeví obrazovka s jednotlivými ročníky, do kterých je možno skupiny přidávat.Skupinu lze přidat stiskem pravého tlačítka myši na ročníku, do kterého bude skupina patřit. Objeví se lokální menu a zvolíme položku "Přidat skupinu". Lze použít také ikonu v lokální nástrojové liště. Nyní zadáme název skupiny a stiskneme .
V pravé části obrazovky můžeme pomocí tlačítka
zvolit barvu skupiny. Takto se budou zobrazovat v učebním plánu dotace předmětů z této skupiny.Dále zadáme dotaci skupiny.
Posledním krokem při zakládání skupiny je určení předmětů, které do skupiny patří. Po stisku tlačítka
se zobrazí výběrové okno s předměty, které mají nastavenu v daném ročníku "povinnost" na volitelný.V prvé řadě je potřeba rozlišit typy plánů podle typu školy:
ZŠ - učební plán se skládá z plánu ročníkového a celkového.
SŠ - učební plán se skládá z plánu ročníkového a přehledu rozpracování RVP do ŠVP.
Za učebními plány následuje seznam nepovinných a seznam volitelných předmětů. Na závěr je uvedena tabulka využití týdnů. O složení hodnot v učebním plánu rozhoduje zvolená forma vzdělávání.
Uvedené příklady se týkají denní formy vzdělávání.
Pro začátek velmi jednoduchý příklad:
Z takovéhoto plánu je možné vyčíst několik informací:
Cizí jazyky musí být v takovém ŠVP definovány obecně
Studují se dva cizí jazyky s naprosto shodnou dotací. Z plánu není jasné, které jazyky se vyučují.
Z přehledu vyplývá, že není splněno:
Týdenní dotace cizích jazyků (21<10+10)
Týdenní i celková dotace v oblasti Společenskovědní vzdělávání (chybí 3 hodiny týdně)
Týdenní i celková dotace v oblasti Přírodovědné vzdělávání (chybí 1 hodina týdně)
Mnohem častější je situace, kdy jsou cizí jazyky definovány jako předměty volitelné, seskupené do skupin. Po úpravě může vypadat plán následovně:
Pod plánem pak najdete seznam skupin předmětů, seřazený dle ročníků:
Z čehož vyplývá, že ve třetím ročníku žák studuje 2 jazyky, a to AJ nebo NJ jako první (hlavní), a AJ nebo NJ nebo RJ jako druhý. Stejně tak najdete skupiny předmětů i v přehledu:
Samozřejmě je potřeba plán upravit. Zatímco RVP vyžaduje 21 hodin týdně, v ŠVP mám 12+7=19 hodin týdně.
Pravidlo: V přehledu rozpracování se objeví ty skupiny předmětů, které obsahují předměty, navázané na jeden společný předmět v RVP např. Angličtina->Cizí jazyk, Němčina->Cizí jazyk, Ruština->Cizí jazyk).
Důležité: Pokud chcete, aby se skupina volitelných předmětů objevila správně v ročníkovém plánu, je potřeba navíc, aby se v každém ročníku, kde je definována, jmenovala stejně:
Často se definují skupiny volitelných předmětů, které obsahují předměty navázané na různé předměty z RVP. Například volitelné semináře (Seminář z matematiky->Matematika, Seminář z Němčiny->Další cizí jazyk. V takovém případě se skupina v přehledu neobjeví, neboť není možné započítat dotace skupiny do dotací RVP. Jednoduše proto, že ne každý žák prochází stejnou cestou. Dalo by se říct, že v tu chvíli jedna část žáků má o X hodin více Matematického vzdělávání, ale o 2 hodiny méně Dalšího cizího jazyka. Nebo naopak.
Máme definovány 4 volitelné předměty ve skupině:
Z takovéto tabulky vyplývá, že žák absolvuje v 5 hodinách týdně 2 předměty z nabízených. Podle stanovených dotací je jasné, že si musí zvolit předměty tak, aby součet jejich dotací byl 5. Je jasné, že si musí zvolit jeden jazyk a jeden matematický předmět. V takovém případě se předmět Volitelné předměty, s dotací 5 týdně, objeví v ročníkovém plánu, ale nikoli v přehledu rozpracování.
Pokud byste chtěli v takto definované skupině pokrýt i RVP, v takovémto případě je to možné velmi jednoduše. Musíme si jen nadefinovat 2 skupiny volitelných předmětů:
V takovém případě je splněna podmínka z předchozí kapitoly (všechny předměty skupiny jsou navázány na jediný RVP předmět). A v tuto chvíli se samozřejmě objeví obě skupiny i v přehledu rozpracování.
Máme například následující skupinu volitelných předmětů:
V tomto případě je jasné, že si žák musí zvolit předměty v celkové dotaci 6 hodin týdně. Z hlediska dotací jsou možné tyto kombinace:
Žák si zvolí 3 dvouhodinové předměty
Žák si zvolí 2 jednohodinové a 2 dvouhodinové předměty
Co dál vyplývá z těchto možností?
Zájemce o PHP musí absolvovat i literární seminář. Což může být záměr (dle mého vynikající nápad), nebo omyl (když si uvědomíte, že PHP mohou studovat jen zájemci o literární seminář(!)
Žák, který si zvolí první možnost, bude mít na vysvědčení o jednu známku méně. Každopádně – dotace skupiny se v přehledu rozpracování neobjeví, jelikož výuka těchto předmětů se nepodílí na plnění RVP.