Všechna průřezová témata musejí být zařazena do vzdělávání jak na 1. stupni, tak na 2. stupni.
Průřezová témata se realizují v průběhu 1. a 2. stupně v libovolných ročnících tak, aby na konci 1. stupně i na konci 2. stupně žáci prošli všemi průřezovými tématy a do konce 9. ročníku se seznámili se všemi tematickými okruhy průřezových témat; začlenění průřezových témat a jejich tematických okruhů do ročníků je možné volit v libovolném pořadí tak, aby podporovalo výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy a prohlubovalo výchovné a vzdělávací strategie vyučovacích předmětů.
Začlenit průřezové téma do výuky je možné třemi způsoby:
vytvořit vzdělávací předmět
v rámci školního projektu
integrací do výuky (učebních bloků)
U každého způsobu začlenění průřezového tématu nebo tématického okruhu lze slovně zaznamenat, jak budeme toto pokrytí realizovat (obsah, cíle,…).
Na záložce "Průřezová témata" předmětu lze zaznamenat, že uvedený předmět pokrývá celé průřezové téma nebo tématický okruh. Stačí zatrhnout příslušné políčko. Začlenění průřezových témat se poté objeví v celkovém přehledu.
U každého školního projektu je možné zaznamenat, která průřezová témata a tématické okruhy daný projekt pokrývá.
Položka
v menu umožňuje zobrazit u jednotlivých tématických oblastí a okruhů jejich pokrytí v učebních osnovách. V levé části stromu si vybereme průřezové téma nebo tématický okruh, jehož pokrytí chceme zobrazit tak, že na něj klikneme levým tlačítkem myši. Na příslušné záložce jsou potom zobrazena začlenění.Záložka "Celkové pokrytí" zobrazuje všechny typy pokrytí. Ostatní potom zobrazují pokrytí zvoleného průřezového tématu nebo okruhu v jednotlivých vzdělávacích oblastech a předmětech, v učebních blocích a v ročníku, v projektech nebo předmětech. Zobrazenou tabulku si můžeme uspořádat dvojklikem na její záhlaví.