Kapitola 11. Doporučený postup tvorby ŠVP

SMILE ŠVP má sloužit tvůrcům školních vzdělávacích programů k tvorbě a aktualizaci dokumentu ŠVP. Ten se tak stává součástí vzdělávacího procesu jako sofistikovaný dokument, který popisuje:

Z hlediska jednoho učitele je vzdělávací proces relativně jednoduchý. Kdybychom jej chtěli zdokumentovat, vytvořili bychom de facto klasickou školní osnovu jednoho předmětu. V případě všeobecného a komplexního vzdělávání je nutno vyladit kombinaci náplně i cílů jednotlivých předmětů tak, aby byl vzdělávací proces ve své celistvosti co nejefektivnější.

Dokument ŠVP, který má za úkol tento proces nejen popsat, ale vlastně i projektovat, se tak stává velmi strukturovaným dokumentem - dokumentem s mnoha položkami a jejich vzájemnými souvislostmi.

SMILE ŠVP popisuje vzdělávací proces na následujícím schématu:

Obrázek 11.1.


Části obsahu ŠVP, které jsou v pravém sloupci schématu, jsou v dokumentu provázány a tudíž je potřeba pohodlně kontrolovat nikoli jen úplnost, ale samotnou provázanost položek jednotlivých kapitol.

Při tvorbě ŠVP je dobré určit si termíny, do kdy je potřeba uzavřít jednotlivé části tvorby. Uzavřením se myslí stav, kdy je naprostá většina dat zadána do systému. Neznamenáno to, že je nutné, aby jednotlivé části měly konečnou podobu, ale aby byly co nejkompletnější. Nadále je samozřejmě možné bez jakýchkoli problémů jednotlivé položky upravovat a doplňovat.

Vhodné termíny a postup tvorby naznačuje následující tabulka:

Tabulka 11.1.

nastavení

termín ukončení: ..........

plnění

termín ukončení: ..........

finalizace

termín ukončení: ..........

  • základní údaje

  • kompetence

  • charakteristiky oblastí a oborů

  • skupiny volitelných předmětů

  • nastavení dotací oblastí a oborů

  • výstupy (výsledky vzdělávání)

  • učební bloky v učebních osnovách

  • pokrytí výstupů v učebních blocích

  • začlenění průřezových témat v předmětech

  • aktivity, pomůcky, soutěže

  • přesahy do jiných předmětů

  • školní projekty

  • kontroly úplnosti a opravy

koordinátor ŠVP, garanti vzdělávacích oblastígaranti vzdělávacích oborů (předmětů)všichni

Poté, co máte rozděleny role a stanoven harmonogram, můžete začít plnit SMILE potřebnými údaji. Jelikož je školní vzdělávací program velmi strukturovaným dokumentem, doporučujeme postupovat tak, aby vznikaly postupně údaje v takovém pořadí, abyste mohli jednotlivé části dokumentu navazovat na již hotové.

Poznámka

Výše uvedené schéma bezesporu nepokrývá všechny jednotlivosti ŠVP. Například jen charakteristik oblastí bývá kolem 10 a tady je jen jedna. Ale i tak se může stát tento hrubý harmonogram příjemným pomocníkem